Wiadomości

Echa XLIX sesji Rady Powiatu Grajewskiego (27.10)

27 października 2021 r. o godz. 10.00 w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Grajewie odbyła się XLIX sesja Rady Powiatu Grajewskiego. Obrady miały charakter zwyczajny.


Porządek posiedzenia:

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.  

2. Przedstawienie porządku obrad.

3. Wręczenie Nagród Starosty Grajewskiego i Stypendiów Starosty Grajewskiego.

4. Informacja Przewodniczącego Zarządu z wykonania uchwał Rady Powiatu i pracy Zarządu Powiatu w okresie od ostatniej sesji.

Informację z wykonania uchwał Rady Powiatu i pracy Zarządu Powiatu w okresie od ostatniej sesji przedstawił Starosta Grajewski Waldemar Remfeld.

5. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych powiatu grajewskiego w roku szkolnym 2020/2021 oraz o stanie oświaty w szkołach prowadzonych przez powiat grajewski w roku szkolnym 2021/2022.

Informację przedstawiła Jolanta Jaśkowiak, naczelnik Wydziału Spraw Społecznych. 

6. Informacja o wynikach analizy oświadczeń majątkowych.

7. Podjęcie uchwał:

a. zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań i wysokości środków PFRON przeznaczonych na ich realizację w 2021 r.  w Powiecie Grajewskim, 

Podjętą uchwałą dokonano zmian w uchwale Rady Powiatu Grajewskiego z dnia 23 marca 2021 r. w sprawie określenia zadań i wysokości środków PFRON przeznaczonych na ich realizację w 2021 r. w Powiecie Grajewskim, zmienionej uchwałą z dnia 26 lipca 2021 r. w sprawie zmiany określenia zadań i wysokości środków PFRON przeznaczonych na ich realizację w 2021 r. w Powiecie Grajewskim.

Rodzaje zadań i wysokość środków PFRON przeznaczonych na ich realizację w 2021 r:

Zadania z zakresu zatrudniania i rehabilitacji zawodowej - 22 650 zł, w tym na: 
- zwrot wydatków na instrumenty i usługi rynku pracy na rzecz osób niepełnosprawnych poszukujących pracy i niepozostających w zatrudnieniu - 22 650 zł;

Zadania z zakresu rehabilitacji społecznej - 1 815 044 zł, w tym na: 
- dofinansowanie kosztów działania warsztatów terapii zajęciowej - 1 301 760 zł;

- dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych - 130 000 zł;
- dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych - 157 350 zł;
- dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych - 0 zł;
- dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze - 225 934 zł;

Środki finansowe dla powiatu ogółem - 1 837 694 zł.


b. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości położonej w Łazarzach gmina Rajgród, 

Uchwałą radni wyrazili zgodę na zbycie w drodze bezprzetargowej nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Grajewskiego, oznaczonej jako działki Nr 132/3 i Nr 132/4 o łącznej powierzchni 0,0069 ha, położonej na terenie obrębu ewidencyjnego Łazarze gmina Rajgród na rzecz właściciela nieruchomości przyległych w celu poprawienia warunków zagospodarowania tych nieruchomości.


c. w sprawie zmian w budżecie powiatu grajewskiego na rok 2021, 

d. w sprawie zmian wieloletniej prognozy finansowej powiatu grajewskiego na  lata 2021-2024, 

e. w sprawie powierzenia Miastu Zielona Góra prowadzenia zadania publicznego polegającego na organizacji kształcenia uczniów w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych, 

Podjętą uchwałą powierzono Miastu Zielona Góra prowadzenie zadania publicznego polegającego na organizacji kształcenia w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych w stosunku do uczniów klas wielozawodowych Branżowej Szkoły I stopnia w Wojewodzinie, funkcjonującej w ramach Zespołu Szkół im. ks. J. K. Kluka w Wojewodzinie, dla którego Powiat Grajewski jest organem prowadzącym. 

Nauczanie zostanie zorganizowane w postaci turnusu dokształcania teoretycznego w Zespole Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego w Centrum Kształcenia Zawodowego w Zielonej Górze. Powierzenie zadania nastąpi na zasadach określonych w porozumieniu zawartym pomiędzy Powiatem Grajewskim a Miastem Zielona Góra. 


f. w sprawie kierunków działania Zarządu Powiatu Grajewskiego, 

Rada Powiatu Grajewskiego zaakceptowała, opracowany przez Dyrektora Zakładu Opiekuńczo Leczniczego w Szczuczynie, "Program naprawczy Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Szczuczynie na lata 2021-2023". Zatwierdzenia Programu dokona Zarząd Powiatu Grajewskiego.

Program naprawczy przedstawia przyczyny pogorszenia sytuacji ekonomiczno-finansowej Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Szczuczynie na lata 2018-2020 poprzez zaprezentowanie danych statystycznych oraz analiz wskazujących wartości. Jego celem jest przeprowadzenie działań naprawczych, które przywrócą zdolność do stabilnego działania i rozwoju. Niniejsze opracowanie stanowi podstawowy element określający strategię oraz podstawowe założenia zmierzające do poprawy sytuacji finansowej jednostki w celu zbilansowania przychodów i kosztów oraz zwiększenia efektywności funkcjonowania jednostki. Działania naprawcze zostaną ukierunkowane na trwałe zmiany w procesie zarządzania, a nie tylko doraźną poprawę sytuacji finansowej.

Zakład Opiekuńczo-Leczniczy jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Został utworzony przez Powiat Grajewski na mocy uchwały z dnia 25 marca 2000 r. Obszar działania obejmuje teren Powiatu Grajewskiego, a siedzibą jest miasto Szczuczyn. Celem działania Zakładu jest: udzielanie świadczeń leczniczych i opiekuńczych osobom przewlekle chorym nie wymagającym hospitalizacji, udzielanie podopiecznym pomocy mającej doprowadzić do odzyskania możliwie największego zakresu sprawności i niezależności oraz poprawy jakości życia, a także zaangażowanych członków rodziny (bliskich). Podstawowymi kierunkami działalności zakładu są: udzielanie podopiecznym całodobowych świadczeń zdrowotnych, które obejmują swoim zakresem leczenie, pielęgnację i rehabilitację, zapewnienie podopiecznym środków farmaceutycznych i materiałów medycznych oraz pomieszczeń i wyżywienia odpowiednich do stanu zdrowia, zapewnienie podopiecznym opieki w czasie organizowanych zajęć kulturowo rekreacyjnych, promocja zdrowia, Świadczenia zdrowotne udzielane podopiecznym finansuje Narodowy Fundusz Zdrowia, natomiast koszty wyżywienia i zakwaterowania ponosi pacjent. NFZ finansuje jedynie pobyty pacjentów, którzy w skali Barthel sklasyfikowani zostaną na poziomie od 0 do 40 punktów. Odpłatność za pobyt w Zakładzie Opiekuńczo Leczniczym wynosi 250% najniższej emerytury, z tym że opłata nie może być wyższa niż kwota odpowiadająca 70% miesięcznego dochodu. Zakład samodzielnie gospodaruje przekazanym mu w użytkowanie wieczyste lub nieodpłatne użytkowanie mieniem powiatowym oraz otrzymanym lub zakupionym, majątkiem własnym, a także przydzielonymi środkami finansowymi, kierując się efektywnością ich wykorzystania zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami racjonalnej gospodarki finansowej na zasadach wynikających z obowiązujących przepisów prawa. Zakład może prowadzić wyodrębnioną działalność gospodarczą. Podstawą gospodarki Zakładu jest plan finansowy ustalany przez Dyrektora Zakładu po uzyskaniu opinii Rady Społecznej. Zakład, po wyrażeniu opinii przez Radę Społeczną, samodzielnie decyduje o podziale zysku, a ujemny wynik finansowy pokrywa we własnym zakresie. 

Zakład uzyskuje środki finansowe: z odpłatnych świadczeń zdrowotnych udzielanych w szczególności na zlecenie Narodowego Funduszu Zdrowia, odpłatnej realizacji zadań i programów zdrowotnych, z wydzielonej działalności gospodarczej innej niż odpłatne udzielanie świadczeń zdrowotnych, z darowizn, zapisów, spadków oraz ofiarności publicznej, także pochodzenia zagranicznego. 

Zakład może otrzymywać dotacje budżetowe na: realizację zadań w zakresie zapobiegania chorobom i urazom lub innych programów zdrowotnych oraz promocję zdrowia, pokrycie kosztów kształcenia i podnoszenia kwalifikacji osób wykonujących zawody medyczne, inwestycje, w tym zakup wysoko specjalistycznej aparatury i sprzętu medycznego, wykonywanie dodatkowych zadań nałożonych na Zakład w przypadku klęski żywiołowej lub w celu wykonania zobowiązań międzynarodowych.

Zakładem Opiekuńczo-Leczniczym w Szczuczynie zarządza Dyrektor. W skład zespołu pionu administracyjnego wchodzi również główny księgowy oraz dwóch starszych referentów administracyjno gospodarczych. Do dnia 30.06.2021 r. zatrudniano dodatkowo kierownika administracyjno gospodarczego. Pracownik na tym stanowisku przeszedł na emeryturę i od dnia 01.07.2021 r. zrezygnowano z utrzymania tego stanowiska. Od dnia 01.07.2021 r. zatrudniono głównego księgowego w wymiarze 1/3 etatu, część obowiązków głównego księgowego przejął również Dyrektor ZOL-u. Podsumowując: w zespół administracyjny wchodzą 4 osoby w wymiarze 3,08 etatu. ZOL zatrudnia tylko 1 pracownika gospodarczego w pełnym wymiarze czasu pracy, który w okresie zimowym pełni również rolę palacza centralnego ogrzewania.

Największą bolączką Zakładu jest zbyt niskie finansowanie świadczeń zdrowotnych zakontraktowanych w NFZ, a także niskie przychody od pacjentów przebywających w ZOL. Przychody z NFZ nie pokrywają kosztów leczenia i wynagrodzeń personelu medycznego oraz wzrostu wynagrodzeń, na które zakład musi ponieść koszty. Zakład z roku na rok zmniejsza, bądź ogranicza zatrudnienie, ale każdego roku minimalne wynagrodzenie wzrasta o ok. 100-200,00 zł powodując, iż koszty wynagrodzenia zamiast maleć stale rosną. Dodatkowo podwyżki dla personelu zarabiającego minimalne wynagrodzenie powodują niwelowanie różnic w wysokości płac pomiędzy poszczególnymi kategoriami zaszeregowania. Zakład, aby spełnić warunki umowy zawartej z NFZ dodatkowo zatrudnia na umowę zlecenie 14 osób personelu medycznego.


g. w sprawie wyboru przedstawicieli Powiatu Grajewskiego do Rady Społecznej Szpitala Ogólnego  im. dr Witolda Ginela w Grajewie. 

Do składu Rady Społecznej tutejszego szpitala wybrano przedstawicieli Powiatu Grajewskiego:  Barbara Ciszewska, Marek Kostrzewski, Jerzy Jan Nikliński, Bolesław Ruszczyk, Wldemar Tadeusz Wieczorek. 

Uchwała weszła w życie z dniem podjęcia.


8. Wolne wnioski, zapytania i sprawy różne.

9. Zamknięcie sesji.   

 

Komentarze (0)

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.